OMA STERK // ONLINEMARKETINGADVIES

Duurdere hotelkamers voor Mac-gebruikers

Online reisorganisatie Orbitz geeft Mac-gebruikers een ander aanbod dan PC-gebruikers. Raar, of logisch?

Deze blog verscheen in iets aangepaste vorm ook op One More Thing.

Orbitz, een online travel agent, heeft ontdekt dat Mac-gebruikers $20 tot $30 meer besteden aan een hotelovernachting dan PC-gebruikers. Ze spelen hier op in door gebruikers van de site die met een Mac inloggen een ander (lees: duurder) aanbod te doen dan PC-gebruikers. The Wall Street Journal meldt dat Orbitz een nieuw systeem gebruikt waarmee ze het aanbod kunnen aanpassen aan de gewoontes van de gebruiker.

Betere kamers

Orbitz geeft aan dat het absoluut niet zo is dat Mac-gebruikers dezelfde kamer krijgen voor een hogere prijs, maar dat het systeem ervoor zorgt dat Mac-gebruikers de duurdere/betere kamers in een hotel voorgeschoteld krijgen. The Wall Street Journal schrijft dat de kamers die je in het Baton Rouge bekijkt op een Mac inderdaad 13% duurder zijn, maar dat het dan ook wel de betere kamers zijn.

Onderzoek

De strategie lijkt gebaseerd op een onderzoek van Forrester. Vorig jaar oktober rapporteerden zij dat Mac-gebruikers 45 uur per week werken en een 44% hoger inkomen hebben dan pc-gebruikers. Andere rapporten hebben het over een gemiddeld gezamenlijk inkomen van ruim $98.500 voor Mac-gebruikers tegenover krap $75.000 voor PC-gebruikers.

Net als Google

Orbitz is niet het eerste bedrijf dat gebruik maakt van dit soort gegevens, Google gebruikt de gegevens die ze over de gebruiker hebben verzameld ook om gerichtere advertenties aan te bieden, maar het lijkt erop dat Orbitz de eerste 'shop' is die ook dit soort kennis integreert in zijn bedrijfsvoering. Op dit moment gebruikt Orbitz de technologie alleen voor het aanbieden van hotelkamers, maar het lijkt slechts een kwestie van tijd tot het bedrijf de technologie ook inzet voor autoverhuur en vluchten.

'What the heck!?', of logisch gevolg?

De schrijvers van Cult of Mac zijn verbolgen: "What the heck, Orbitz?" maar ik vraag me af of je hier vreemd van op moet kijken. Volgens mij is het een logisch gevolg van de technologische mogelijkheden en het aanbieden van gerichtere advertenties. Het is ook niet zo dat je als Mac-gebruiker niet de mogelijkheid krijgt om een goedkopere kamer te boeken, je kunt prima alle resultaten inzien, maar de voor jou (volgens Orbitz) relevantere kamers staan bovenaan.

Privacy

Natuurlijk is er iets te zeggen over privacy als het op gerichte reclames aankomt. Wanneer dit door het verzamelen van je online gedrag gebeurt kan ik het daar ook nog wel mee eens zijn. Wanneer deze data puur voor advertenties wordt gebruikt heb ik er zelf niet zo'n probleem mee. (Dat zou ook raar zijn, ik verdien er mijn geld deels mee.) Maar in dit geval is het het koppelen van je browsergegevens aan offline algemene data, en dat vind ik eigenlijk gewoon slim.

Ik ben wel benieuwd wanneer Wehkamp me alleen nog paarse broeken aanbiedt!


Deze blog is geschreven door .